Optimeret og effektiv beskæftigelsesindsats

Én platform – færre ressourcer, større effekt

Saml jobindsatser, kurser og vejledning ét sted – spar tid, penge og ressourcer.

  • Mindre administration

    Færre driftsomkostninger

    Optimeret ressourcetræk

    Reduceret personaleomkostninger

    Skalérbar løsning

    Hurtigere sagsbehandling

    Centraliseret indsats

    Effektiv jobformidling

    Øget borgerkapacitet

    Automatiserede processer

    Øget borgerselvbetjening

    Mindre papirarbejde

Øget borgerselvbetjening

Højere service
for færre penge.

At implementere og drive et virtuelt jobunivers kræver en strategisk investering af kommunens ressourcer. Men ved at centralisere beskæftigelsesindsatser, kurser og vejledning ét sted kan kommunen reducere administrative omkostninger, spare tid og samtidig forbedre servicen for borgere og virksomheder.

Løsninger over produkter

Integrationer og embeds? Intet problem, få det som det passer dig.

Interaktion med andre

Live møder, video, webinarer - alt til god sparring og rådgivning.

Fleksibel og flersproget

Fleksibel adgang, flersproget navigation og live oversættelse.

Nemt og engagerende

Præsentér professionelt, branded og sammenhængende.

Start simpelt, skalér effektivt

Fra ressourcetræk til langsigtet besparelse.

Implementeringen kræver en engangsinvestering i opsætning og træning samt løbende drift til vedligeholdelse og administration. Integration med eksisterende systemer kan være relevant, men vi anbefaler at starte simpelt med anonym adgang for at tilpasse indholdet til borgerne.

Borgere får on-demand adgang

Til vejledning, kurser og netværk – uden at belaste medarbejderne.

Data & analytics til forbedring

Giver indsigt i, hvor ressourcerne bedst anvendes, så indsatsen kan tilpasses.

Beskæftigelsessystemet koster 12,7 mia. kr. om året - Kilde (Ekspertgruppen)

Kommunernes beskæftigelsesindsats koster årligt 12,7 mia. kr., hvoraf 9 mia. kr. bruges på intern drift og 3,7 mia. kr. på eksterne indsatser som opkvalificering, virksomhedspraktik og danskundervisning.

Med regeringens seneste udspil om øget kommunal frihed, og en mere enkel beskæftigelsesindsats, bliver digitalisering et vigtigt redskab til at sikre en effektiv og borgernær service. Kommuner, der er på forkant med udviklingen, kan i højere grad selv forme løsninger, der matcher lokale forhold.

Vi ser en tendens til, at flere kommuner vælger at tage de første skridt i en digital retning – ikke gennem store, omfattende implementeringer fra dag ét, men i etaper, hvor man løbende kan høste de lavthængende frugter og sikre en glidende overgang for både borgere og medarbejdere.
____

Din kommune kan få et virtuelt jobunivers for helt ned til 250.000 kr. pr. år.

Med et virtuelt jobunivers kan kommunerne digitalisere jobformidling, opkvalificering og rekruttering og dermed opnå markante besparelser.

Med en basislicens på 250.000-500.000 kr. årligt, inkl. almindelig drift for en beskæftigelsesindsats og et antal konsulentydelser, der erfaringsmæssigt dækker de fleste behov, vil mindre kommuner kunne lancere og drifte et virtuelt jobunivers for ned til 250.000 kr. om året. Det er under tærskelværdierne for almindelige tjenesteydelser for kommunale myndigheder.

De direkte omkostninger for licensen svarer rundt regnet til udgifterne for 1-2 fysiske jobmesser for 400 deltagende. Eller lidt mere end hvad 1-2 langvarig kontanthjælpsmodtager koster de offentlige kasser i følge tal fra Finansministeriet. Med en 3 års aftale ser det således ud pr. år:

  • Lille kommune: 250.000 kr.

  • Mellem kommune: 350.000 kr.

  • Stor kommune: 500.000 kr.


For at sikre en succesfuld implementering er det en forudsætning, at kommunerne gennemgår et struktureret opstartsforløb det første år. Dette omfatter opbygning af universet, strategisk navigationsdesign, integration af indhold, registreringsflow og programopsætning.

Opstartsforløbet er obligatorisk og kræver en engangsinvestering på 150.000 kr. Dette sikrer, at løsningen fra dag ét er brugervenlig, velfungerende og værdiskabende.

Et succesfuldt virtuelt jobunivers kræver interne medarbejdere til indholdsmoderation og afholdelse af netværksmøder, jobcaféer og jobmesser – opgaver som ofte allerede varetages af kommunens ansatte. Licensprisen dækker allerede eksterne konsulentydelser til tilbagevendende træning, oplæring og implementering, så medarbejderne hurtigt kan tage systemet i brug og tilpasse det kommunens behov.

Med denne investering kan kommunerne reducere aktiveringsudgifter til ineffektive tilbud, samtidig med at borgere får hurtigere adgang til job og vejledning. Ved at centralisere jobindsatsen og automatisere processer skaber kommunerne en mere effektiv, omkostningsbesparende og skalerbar løsning, der sikrer bedre resultater for både borgere og medarbejdere.

Start enkelt.
Udvid nemt.

Systemet er klar med plug-n-play licens – start nu og tilpas til fremtidens behov.

Få en nem og hurtig start

Kickoff

/ Start

For jer, der vil reel digitalisering

Find et åbent projekt med budget

Få kun én afdeling involveret

Få praksis kendskab i jeres tempo

Tilbyd anonym adgang uden login

Skab dokumentation for resultater

Skalér brugen

Opnå synergi

2-3

/indsatser

Til jer, der har prøvet en indsats før

Grundlag for yderligere investering

Flere relaterede afdelinger indgår

Tværgående stakeholders hjælper

Login og personlige programmer

Opskalering af træningsindsatser

Håndtér mere komplekse processer

Skab synergier til den øvrige indsats

Samlet løsning for indsatsen

4-10

/indsatser

Til jer, der går all-in og er ambitiøse

Saml alle relevante afdelinger

Rul løsningen ud til hele indsatsen

Centralisér processer og data

Fuldt dedikerede interne ressourcer

Skræddersyet miljøer og 3D-design

Integrér jeres legacy systemer

Tilbyd lovpligtige møder til borgere

Fælles strategi for platformsbrug

Case til andre borgerrettet services

Vis effektmålingen til politikkerne

Effektiv drift & on-demand selvbetjening

Investér i fremtiden
– og spar i dag.

Med en central digital platform øges kapaciteten, uden at der skal ansættes flere medarbejdere. Dette betyder, at kommunen kan hjælpe flere borgere for færre penge – og samtidig levere en mere effektiv og sammenhængende beskæftigelsesindsats.

  • Tænk, hvis den lediges jobrejse var bygget op omkring én platform – Det Virtuelle Jobunivers – hvor alt, hvad borgeren havde brug for i sin jobsøgning, var samlet (...)

    KL-logo-blåt-Tænk, hvis den lediges jobrejse var bygget op omkring én platform – Det Virtuelle Jobunivers – hvor alt, hvad borgeren havde brug for i sin jobsøgning, var samlet

    Kommunernes Landsforening

    November, 2021

    På beskæftigelsesområdet er det mere konkret at måle resultaterne på en kortere periode, og opnås målene får kommunerne investeringen igen med et provenu.

    Søren Dinesen

    CEO, Carelink Gruppen

    Når de ledige selv skal løse opgaver mellem vores møder, så tager de mere ansvar for egen jobsøgning. Derfor synes jeg også, at samtalerne er blevet bedre, fordi borgerne bliver nødt til at arbejde med det derhjemme.

    Susann Hansen

    Jobkonsulent, Næstved

    Men det er lidt en ny måde at tænke på i det offentlige, især når der købes it-systemer, hvor man tidligere har haft en tendens til at tænke store udbud rettet mod de sædvanlige udbydere.

    Andreas Høgsberg

    CEO, Virtual Hive

    Kære regering: Jeg håber, at I ved hvor gode langt størstedelen af anbefalingerne fra ekspertgruppen faktisk er. Så lad os komme i gang med at gøre det til virkelighed. I kommunerne sidder vi bare og venter på reformen.

    Jens-Kristian Lütken

    Beskæftigelseborgmester, KBH

    Der kan ikke være to meninger om, at beskæftigelsesindsatsen er blevet en regeljungle, som har tabt enhver simplicity på gulvet

    Morten Ballisager

    CEO, Konsulenthuset Ballisager

    Digitaliseringen mangler i beskæftigelsessystemet. Dermed går samfundet glip af de store besparelser, det ligger i indførelse af digitale kontaktforløb med de ledige.

    Jane Heitmann

    Formand, Krifa

  • Det vurderes, at videomøder i jobcentre i høj grad er realiserbart. Pilotforsøg viser, at det er teknisk muligt, samt at det ikke vil have negative økonomiske effekter for jobcenteret

    Digitaliseringsstyrelsen

    April, 2023

    Det er 14. år i træk, at ballisager har undersøgt, hvilke rekrutterings-kanaler virksomhederne benytter, og når det gælder jobcentrene, har tallet aldrig tidligere ligget så lavt.

    Morten Ballisager

    CEO | Konsulenthuset Ballisager

    Det virtuelle jobcenter vil give borgerne en ny portal med skræddersyet indhold, en markedsplads hvor private leverandører kan tilbyde hjælp til jobsøgning, online dialoger med digitale værktøjer, så borgerne kan få sparring på deres præmisser (...)

    Deloitte

    April, 2023

    Vi forventer, at økonomien bliver helt anderledes med den kommende reform. Derfor er det et forsøg på at se, om investeringer fremadrettet skal indgå i finansieringen af vores indsats

    Merete Gommesen

    Beskæftigelseschef | Nyborg

    Det er muligt for os i kommunerne både at holde fast i en indsats, som skaber resultater og samtidig reducere omkostningerne med ca. 1 mia. kr. Men forudsætningen er, at regering og Folketing er villig til at gøre det enklere at være borger i Jobcenteret (…)

    Bo Vestergaard

    Formand, Randers Kommune

    Vi lever i en digital verden, og det stiller krav til vores digitale færdigheder. Det gælder også i beskæftigelsessystemet, hvor det er forventet, at ledige kan bruge en række digitale værktøjer.

    Simon Østergaard

    Beskæftigelsesformand, Greve

  • Det virtuelle jobunivers er allerede en realitet, hvor AI-videoer tilbyder ledige borgere personlig vejledning online og gør det lettere at navigere i jobmarkedets tilbud og krav. Det er et godt stykke hen ad vejen det, som KL efterspurgte for tre år siden.

    NB Beskæftigelse

    September 2024

    Særligt jobparate får mange muligheder for selvbetjening, når alle tilbud samles et sted.

    Andreas Høgsberg

    CEO, Virtual Hive

    Blandt de 84 procent af kommunerne, som endnu ikke har vedtaget en strategi for brugen af digitale løsninger på beskæftigelsesområdet, angives det blandt andet, at det skyldes, at området er under så stor en udvikling, at det ikke virker realistisk at gennemføre en strategi.

    Kommunernes Landsforening

    Erfaringsopsamling, 2021

    Mange borgere og virksomheder er i dag dygtige til at begå sig digitalt, og man kan med fordel gøre dem mere selvhjulpne ved brug af nye teknologier, strukturerede processer og samling af kommunikations-kanaler.

    Københavns Kommune

    Innovationsforslag, 2024

    Nogle borgere arbejder helt selvstændigt i det digitale univers, mens andre får tilknyttet en jobkonsulent, som mig, der kan bistå med vejledig og rådgivning undervejs i det digitale forløb.

    Viden På Tværs

    Januar, 2024

    Alene logistikken forbundet med at afholde fysiske møder gør det tungt og besværligt at koordinere. Det kan gøres nemmere, og ressourcerne kan bruges mere effektivt.

    Bjarke Bruun Petersen

    Konsulent, KL

Få overblikket her

Hvordan kan et virtuelt jobunivers spare kommunerne penge?
Hvem skal drive og administrere jobuniverset i kommunen?
Skal kommunen afskedige medarbejdere for at realisere besparelserne?
Hvordan bidrager digitalisering til færre forsørgelsesydelser?
Hvordan sikres en succesfuld implementering?

Book en uformel
demo til dit team

Vi appellerer til kommuner og a-kasser, der tør digitalisere beskæftigelse og skabe en innovativ, fremtidssikret offentlig sektor, i tråd med KL, DA, og Ekspertgruppens anbefalinger.

"Tænk, hvis den lediges jobrejse var bygget op omkring én platform – Det Virtuelle Jobunivers – hvor alt, hvad borgeren havde brug for i sin jobsøgning, var samlet, og hvor der var konstant push af ledige jobs, egen plan for jobsøgning, hjælp til cv, ansøgning, netværk og jobinterview mv., og hvor borgere, der havde brug for det, kunne efterspørge sparring, hjælp og støtte efter behov …" (Kilde: KL). 

CVR: 42041416